Meet the Artist / Conozca a la artista: Tatiana Garmendia

Born in Cuba at the height of the cold war, Tatiana Garmendia is "a visual artist with a conceptual twist" whose pieces have been shown and acquired by galleries and museums in New York, Dominican Republic, England, Germany and Italy, and most recently in Seattle. Her work reveals influences from European masters as well as a sensibility well suited to the activism of her current home in the Pacific Northwest; “History is not a subject I just picked up from a dusty school­book, but things I’ve actu­ally lived," she explains. Recently, Marketing Director Julieth Maya Buri had a chance to get to know the artist better, and she shares with us the following:

Q: Tell us a little about your Artistic career. When did you realize art had become a vital part of you?
A: From earliest childhood I gravitated to the arts. From the very beginning, literature and ideas were intimately linked to my creative expression. I learned to read before school began and just a couple of months after arriving in the USA earned a prize at the public library for reading 25 books in a month. I would read, and then draw what I had read about! In the third grade a teacher saw these drawings and I was placed in a gifted program.
I was really fortunate because the academic world always encouraged my gifts. There was always someone around to nurture my passion. A family friend, Grizel Ferro, gave me my first set of oil paints and canvas at age ten. I think that on a very basic level, these early experiences determined my trajectory and by the age of thirteen I had started earning commissions and selling my work to family friends and others in the tightly knit Cuban community.

Q: Looking at your artwork on your website www.tatianagarmendia.com, its social, political and poetic content is evident. Generally, where do you draw the inspiration for your artwork?
A: My mother was born amidst exploding shells in Tarragona, during the Spanish Civil War. My father’s granduncle was president of Cuba. Fidel Castro’s successful bid for power punctuated my brother’s first breaths, and I was born during the height of the Cold War. I remember playing in abandoned missile trenches as a child. To innocent eyes, they were exotic fortresses and castles. Later, when my nuclear family found exile in the U.S.A., I watched with fascination as army caravans escorted missiles down our flat stretch of US1. History is not a subject I picked up from a dusty schoolbook; it is in my memory, my blood, my bones.
It is no wonder that my work synthesizes figuration and a humanist engagement with history and culture. Central to this engagement is the human story–in flux, trembling with possibility and physical sensations. It is my story, the story of my subjects, and the story in my art. For me, artistic truth manifests in the interstices between fact and fable. At least, that’s where I discover my own humanity.

Don't miss Tatiana's artwork on display in the lobby of Milagro Theatre, open to the public one hour prior to every performance of Ardiente Paciencia, opening February 14 and running through March 8. Get your tickets today!

*****
Nacida en Cuba durante el apogeo de la Guerra Fría, Tatiana Garmendia es una "artista visual con un giro conceptual" cuyas obras han sido presentadas y adquiridas por galerías y museos en Nueva York, Alemania, Inglaterra, Italia y la República Dominicana, y más recientemente en Seattle. Sus piezas revelan influencias de los grandes maestros europeos, como también una sensibilidad muy apta al activismo de su hogar actual en la costa del Pacífico en el noroeste de Estados Unidos. "La historia no es un tema que he tomado de los libros, sino cosas que en realidad he vivido," explica. Hace poco la Directora de Mercadotecnia, Julieth Maya Buri, tuvo la oportunidad de conocer mejor a la artista, y nos comparte lo siguiente:

P: Cuéntanos un poco de tu trayectoria artística. ¿Cuándo descubriste que el arte era una parte vital de tu vida?
R: Desde la más tierna infancia he gravitado hacia las artes. Desde el principio, la literatura y las ideas estaban íntimamente ligadas a mi expresión creativa. Aprendí a leer antes de empezar la escuela y tan sólo un par de meses después de llegar a los Estados Unidos. gané un premio en la biblioteca pública por leer 25 libros en un mes. Me gustaba leer, y luego,  ¡dibujar lo que había leído! En el tercer grado una maestra vio estos dibujos y fui transferida a un programa para superdotados.
Me siento muy dichosa porque el mundo académico siempre alentó mis talentos. Siempre había alguien cerca para alimentar mi pasión. Una amiga de la familia, Grizel Ferro, me regaló mi primer juego de óleos y lienzos a los diez años. Asi empeze a pintar. Creo que en un nivel muy básico, estas primeras experiencias determinaron mi trayectoria. Ya a la edad de trece años había comenzado a ganar comisiones y a vender mis obras a los amigos de la familia y otros miembros de la comunidad cubana.

P: Mirando algunas de tus obras en tu página web www.tatianagarmendia.com, se puede observar que una gran parte de tu trabajo tiene un contenido social, político y poético. En general ¿de dónde parte la inspiración para tu trabajo artístico?
R: Mi madre nació en medio de una explosión de bombas en Tarragona, durante la Guerra Civil Española. Un tío abuelo de mi padre fue presidente de Cuba. El exitoso golpe militar de Fidel Castro marcó los primeros gritos de mi hermano, y yo nací en plena Guerra Fría. Yo recuerdo de niña haber jugado en trincheras construidas para misiles. Para mis ojos inocentes, eran fortalezas y castillos exóticos. Más tarde, cuando mi familia nuclear recibió exilio en los Estados Unidos, miré con fascinación como caravanas del ejército escoltaban misiles por nuestro tramo de la carretera US 1. La historia no es un tema que aprendí de un libro mohoso, sino que está en mi memoria, en mi sangre, en mis huesos.
No es de extrañar que mi trabajo sintetiza la figuración y un compromiso humanista con la historia y la cultura. Central en este compromiso es la historia humana: cambiante, vibrando con posibilidades y sensaciones físicas. Es mi historia, la historia de mi temática, y la historia en mi arte. Para mí, la verdad artística se manifiesta en los intersticios entre la realidad y la fábula. Al menos, es ahí donde descubro mi propia humanidad.

No se pierda la oportunidad de admirar las pinturas de Tatiana Garmiendo en el vestíbulo del Teatro Milagro, abierta al público una hora antes de cada presentación de "Ardiente Paciencia", que se estrena el viernes 14 de febrero. ¡Compre sus entradas hoy mismo!

1 comment:

  1. Excellent background. Tatiana sounds fascinating! I look forward to seeing her exhibit.

    ReplyDelete